ecocheck

הערכת חשיפה לפורמלדהיד בעבודה ובמגורים. טיפול בהתאם

פורמלדהיד הינו כימיקל חשוב הנמצא בשימוש נרחב על ידי תעשייה לייצור חומרי בנייה ומוצרים ביתיים רבים. כמו כן הפורמלדהיד הוא גם תוצר לוואי של בעירה ותהליכים טבעיים אחרים.  לכן, החומר עשוי להיות נוכח בריכוזים הן בסביבה תוך מבנית ובחוץ בריכוזם שונים.

מקורות של פורמלדהיד בסביבה תוך מבנית כוללים חומרי בניין, עישון, מוצרים ביתיים, מכשירי בעירה כגון תנורי, גז או תנורי נפט. פורמלדהיד, לבד או בשילוב עם כימיקלים אחרים, משמש ביצור של מוצרים ביתיים כמו צביעה של בדים ווילונות, כמרכיב של דבקים, וכחומר משמר בצבעים ומוצרי ציפוי.

המקורות המשמעותיים ביותר של פורמלדהיד הינם עץ לבוד ומוצריו- כאלה שיוצרו באמצעות דבקים המכילים אוריאה פורמלדהיד(UF), שרפים, לבידים המשמשים ריצוף משנה ומדפים, בארונות ורהיטים; דיקט ציפוי העץ (המשמש קיר דקורטיבי ו/או כיסוי המשמש ארונות ורהיטים); מגירות, ארונות, ריהוט המכיל אחוז גבוה של שרף עץ.

פורמלדהיד נוצר מתעשיה

רקע

מאז 1985, עברו תקנות רבות בעולם המגבילות את כמות הפורמלדהיד המותר בשימוש במוצרי בניה ואביזרים ביתיים ומשרדיים. הותר שימוש רק בסוגים מסוימים של עץ ודבקים. כמו כן הוטלו מגבלות בניה המתירות פליטת פורמלדהיד בכמויות נמוכות מאוד (אלה היו גבוהות במיוחד בבניה טרומית.

בדרך כלל במוצרים המכילים פורמלדהיד- יורד קצב הפליטה של פורמלדהיד עם גיל המוצר. כאשר המוצרים הם חדשים, קצב פליטת הפורמלדהיד מוגברת בטמפרטורות גבוהות או בתנאי לחות מוגברת.

השפעות בריאותיות

פורמאלדהיד, גז חסר צבע, בעל ריח חריף, יכול לגרום לעיניים דומעות, תחושות צריבה בעיניים ובחילה, שיעול, עייפות מוגברת, פריחה עורית ותגובות אלרגיות שונות. אצל אנשים בעלי רגישות גבוהה (או כאלה שפיתחו רגישות כזאת בעקבות חשיפה), ברמות חשיפה גבוהה (מעל 0.1 חלקיקים למיליון) עלול לגרום לקשיי נשימה ולעורר התקפי אסטמה.

אם אתם חווים תגובות שליליות וחושדים שהינם כתוצאה מחשיפה לפורמלדהיד, מומלץ להימנע משימוש במוצרים החשודים כמכילים חומר זה- גם אם ברמות נמוכות.

גם אם אתם לא חווים תגובות כאלה, מומלץ להפחית את החשיפה ככל האפשר על ידי רכישת מוצרים אשר פולטים מעט פורמלדהיד ככל האפשר.

מחקרים מראים כי ציפוי פוליאוריטן על מוצרי עץ לבוד עשוי להפחית את פליטת פורמלדהיד מלבידים אלה.  כדי להיות יעילים, כל ציפוי כזה חייב לכסות את כל משטחי העץ והקצוות שנותרו חשופים, הקצב שבו משוחרר הפורמלדהיד מואץ על ידי חום (ויכול גם להיות תלוי במידת מה ברמת הלחות). לכן, השימוש במייבשי לחות ומיזוג אוויר כדי לשלוט ברמת הלחות וכדי לשמור על טמפרטורה מתונה יכולה לסייע להפחית את פליטת פורמלדהיד. גם הגדלת רמת אוורור בבית שלך יהיה בה כדי לסייע בהפחתת רמות פורמלדהיד.

נכתב על ידי –

ערן בן קנז, מנכ"ל
ערן בן קנז, מנכ"ל

מייסד החברה. מומחה לבדיקות סביבת העבודה.
בעל תואר שני בבריאות הציבור Master Public Health- MPH עם התמחות בבריאות סביבתית.
ניסיון של מעל 15 שנה באיתור וזיהוי גורמי זיהום סביבתיים והערכת השפעתם על השוהים בסביבה.

ערן בן קנז פרטים נוספים

בריאות העובדים חשובה לכם?

לבדיקת איכות הסביבה המשרדית: